Daisypath Anniversary tickers

Thursday, December 16, 2010

SHANGHAI DALAM KENANGAN

akan sampaikah aku ke sini...Insyaallah...Kota Sonata...yg pasti aku nk elakkan musim winter...x tahan sejuk...musim bunga kot...kumpul duit dr sekarang utk 2 tahun akan dtg...


bandaraya Shanghai..

suhu semasa kami di sana...

Mr. Micheal...tourisy guide kami sepanjang 5 hari kami kt sna...cakap cine je..x reti cakap omputih...tapi dia baik sgt...tq Micheal melayan sepanjang kami di sana...

Mr Allan...dia ni pandai speaking...so tahu la kami serba sedikit apa yg diterangkan ...dia cuma bawa kami sekitar Hangzhou je...

pentas opera perkawinan cina...


sebahagian taman tersebut yg disinari cahaya...

bunga teh...pink color...

bunga teh lagi...white color...hmpir serupa dgn bunga melur kat tempat kita...

teko teh yg menjadi landmark kat Tea Village ni...

view ladang teh...

ni salah satu poko bunga yg menarik perhatian aku sepanjang di sana...disepanjang pembahagi jalan ade je pokok ni...bila ditanam byk2 dah cam bunga kobis..bila dh dekat ..oo gini rupanya...cantik & unik..1st time aku tgk tumbuhan ni...

taxi yg digunakan sepanjang jalan utk laluan kedai ni...aku x naik pun sebab..kalau naik x leh nk masuk kedai2 tu..so jalan lgi puas...xdelah jauh sgt..

sebenarnya ni ukiran batu jade...halus sgt seni ukirannya...

salah satu kedai jualan souvenir...kedai yg plg cnatik pd pandangan aku..dgn ukiran kayu yg halur & hiasan payung2 yg berwarna warni...

dari dlm bas aku smpat snap pokok ni yg ditanam di pembahagi jalan...hanya ranting & buah je..xde daun...ape nama poko ni x tahulah aku...tapi cantik...

jongkong emas yg berkilauan...

aku berkenan sgt boot2 yg dijual..tapi kalau beli pun nk pakai bilenye?...Malaysia ni bukannye ade salji...

penyambut di salah sebuah mall di sana...

batu jade..

ukiran kapal dari batu jade...

sunset..

mercu tanda Kota Shanghai...

suasana malam di Shanghai...

Krismas..krismas..krismas...


Sunset lagi di Shanghai...

mutiara2 di Shanghai..

salah satu keunikan yg x pernah aku dapati kat mana bilik hotel sebelum ni...pohon semambu...

tembok tugu di dalam tasik...

camar berterbangan pulang di kala senja melabuhkan tirai...

ranting2 kering yg membuatkan pemandangan yg cukup unik..

ikan2 yg sama color dgn daun teratai yg juga berwarna merah...

bukit2 batu buatan di sepanjang kolam...


lukisan hasil tenunan benang sutera...

kain sutera yg dipamer utk dijual...


pokok pain yg keperangan dgn pangkal pokok yg bercat putih...

daun maple yg berguguran...

daun maple yg hijau kekuningan yg menunggu masa utk gugur...


daun2 yg berwarna oren kemerahan...cantik sgt..

pokok ni lak daun berwarna kuning keemasan...1st time aku tgk pkok yg berdaun camni...
perak aku ni...

bot2 kecil berlabuh di dalam sungai...


deretan pokok pain yg membuatkan pemandangan indah...


ni pulak pokok menjalar yg cuma ada ranting & berbuah color biru
...daunnya dah gugur ke bumi...

perkahwinan masyarakat cina...

replika masyarakat cina...

patung2 besi yg menunjukkan penduduk di Water Village...

lukisan kaca di Hangzhou airport...

Hangzhou airport..

Air asia "X"

flight yg kami naiki...yg saiznya lebih besar dari yg aku naik sebelum ni...

sesungguhnya trip ke Shanghai merupakan pengalaman baru bagiku..penerbangan yg mengambil masa selama 5 jam...suasana musim luruh dengan suhu yang sejuk di samping pemandangan yang cukup cantik..Shanghai akan segar dalam kenanganku...

malam td tertengok berita..Hangzhou dilanda ribut salji..pernerbangan terkandas..mujur kami dah balik...kalau x ..x tau la cmne...dgn keadaan yg camtu..x dapat bayangkan kesejukan di bawah paras beku tu...sedangkan 5'-10'c pun kami dah x tahan...

No comments:

Post a Comment