Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 28, 2010

PENGORBANAN

entry kali ni masih lagi lanjutan kejadian yg menimpa keluargaku...boleh ke tajuk entry ni diketegorikan sebagai pengorbanan??? x kisahlah mana2...abah & anis selamat dikebumikan..3 hari tahlil di rumahku cam xde makna padaku...rumahku sekarang adalah hospital...cuma malam pertama saja aku sempat mengikuti...tu pun antara sedar dengan x...aku x ingat sgt...cuma yg aku ingat..aku x pernah ada sepanjang tahlil diadakan..kerana masa tu aku berada di hospital...

kak teh dah ditransfer dari Hospital Taiping ke Hospital Alor Setar...itu pun atas kerjasama kawan2nya dari Hospital Kangar...susah juga nak dilepaskan..tapi atas perbincangan sesama doktor & akan menanggung risiko apa yg terjadi...dia selamat kembali ke Alor Setar...terima kepada Dr. Karim dari Hospital Kangar yg. menolong kami sekeluarga..hanya ALLAH yang akan membalasnya...lega sebab dekat dengan rumahku...kalau berada di Taiping x tahulah cmne keadaannya...tapi semasa di Taiping mujur ada sedara kat sana yang menjenguk kak teh...terima kasih kepada Tok Cik sekeluarga yg merupakan warden penjara Taiping yang menjenguk kak teh...mak pun dimasukkan di hospital yang sama...& kebetulan dalam wad 1st class..so sebilik tu mak & kak teh saja..x campur dgn org lain...selesa skit bagi kami sekeluarga untuk datang melawat...

pada aku sekarang..aku dah x fikir apepun melainkan familyku..buntu aku..dalam fikiran aku hanya nak berhenti kerja saja untuk menjaga mak & kak teh yg semestinya mengambil jangka masa yg panjang untuk mendapat rawatan...mujur dengan pertolongan kawan2 di pejabat...rupanya ada pekeliling menyatakan dapat ambil cuti separuh gaji untuk menjaga ahli keluarga yang sakit...syukur ALHAMDULILLAH...Tuhan permudahkan urusanku...surat pengesahan dari Hospital Alor Setar, surat mati abah, & keratan akhbar bekenaan tragedi itu aku submit sebagai sokongan....aku menghabiskan cuti tahunan aku...& bermula Januari-Mac 2005 aku mula bercuti separuh gaji..kalau terpaksa cuti tanpa gaji pun aku terpaksa gak ambik..sebab xde sesape kat rumah..berkebetulan aku pulak sebagai anak sulong..xpelah aku berkorban..gaji aku yg separuh itu..lepas la nk bayar kereta & sewa rumah...xdelah nk berbelanja...terpaksa la keluarkan simpanan...xpelah demi untuk keluarga....

urusan kami dipermudahkan lagi...adikku yg mengajar di Trengganu dapat pindah sekolah ke Alor Setar dalam masa 2 minggu..kes kecemasan..Alhamdulillah ada org bergilir dgn aku ke Hospital...siang turn aku & malam pulak turn dia...+- 2 juga aku berulang alik ke hospital Alor Setar..mujur dekat dengan rumah...+-3km je...kereta arwah abah aku guna..kereta aku kt Tg Malim...seingat aku aku balik sekejap kt TM untuk ambik kereta..ye la xkan pulak 3 bulan aku nk tglkan...

sepanjang di hospital ramai sedara2 dtg ziarah..selepas x ray..mak megalami patah tulang pipi...terpaksa dibuat pembedahan....ok aku setuju saja...sebelah muka mak dimasukkan besi.. bibir mak juga terkoyak sedikit..tapi dah dijahit semasa kat hospital Gerik dlu...kak teh pulak muka dia memang cedera teruk..memang bengkak & dah hilang rupa asal...doktor terpaksa membuat pembedahan pada seluruh mukanya (lebih kurang cam plastik surgery la kot)...& mereka terpaksa minta gambar terbaru dia..takut lepas dibuat pembedahan dah x dapat muka asal dia...seluruh muka dia dimasukkan besi...kalau ditengok pada x ray..memang nampak la besi2 tu...selain tu paha dia jugak dimasukkan besi...

selepas pembedahan memang la membengkak muka mak & kak teh...dah lama makin mengecut..tapi ambik masa gak...lepas OT aku hanya buat bubur nasi kemudian diblender untuk makanan diaorg...nak makan lak kena guna straw & hisap cam minum air...hanya cmtu tu cara nak makan..dah sembuh skit ok la..boleh makan cam biasa...mak ok boleh jalan2..tapi kak teh terbaring sebab paha dia yg patah..ALHAMDULILLAH...Tuhan bagi aku kesihatan yang sihat sepanjang aku menjaga mak & kak teh..tapi bila diaorg dah sihat dah boleh balik rumah...dah boleh relex..aku lak skit..teruk gak demam aku...mungkin penat kot..tah la...tapi xpelah..smua dah ok masa aku x sihat tu...pastu aku ulang alik lagi ke hospital...bawa kak teh g rawatan untuk kuatkan kaki..belajar berjalan...sian kak teh berkerusi roda dia...itu je yg dapat membantu pergerakannya...

tik tok tik tok tik tok..dah pun cukup 3 bulan aku kat kampung...dah masa untuk aku balik bekerja...memang berat sangat hati nak tinggalkan....3 bulan sama2 susah payah..tapi aku juga kena fikir masa depan..aku perlu kerja...xpelah...bukan jauh pun Tg Malim...Alor Setar...300++km je..+- 4 jam perjalanan ikut hiway utara selatan..aku boleh balik bila2 masa...lagipun adik aku yg cikgu tu pun dh ada..xdelah susah hati sangat..dia boleh uruskan apa yg patut...

hari terakhir aku..aku g ziarah kubur abah & anis...pastu balik rumah sebelum berangkat aku salam peluk mak..& sudah semestinya aku menangis...aku kan ratu air mata....memang berat sangat dah pisah bila 3 bulan bersama...tapi aku kena kuat...aku balik...& sepanjang jalan aku menangis..menangis..menangis...dah [enat & habis air mata stop la...& aku selamat sampai ke Tg Malim..& menjalankan tugasanku...seminggu pertama kelam kabut gak aku...ingat kampung je....lama2 oklh...tapi aku kerap balik kg...

ok habis dah citer sedih..pasni xnak sedih2 lagi...


No comments:

Post a Comment