Daisypath Anniversary tickers

Sunday, December 26, 2010

25 DISEMBER

kalau dilihat dari tarikh tentu semua orang sedia maklum 25 Disember merupakan Hari Krismas...yer memang diakui..dah telah sedia termaktub pun dalam kalendar tarikh tu..tapi disebaliknya tarikh tu merupakan tarikh penting dalam hidupku sekeluarga...pemergian insan tersayang..abah & anis...entry aku rini adalah kronologi pada hari tersebut...

25 Disember 2004 merupakan tarikh keramat yang takkan mungkin aku lupakan seumur hidup aku...keluargaku terlibat dalam kemalangan jalan raya di Gerik...pertembungan 2 buah kereta proton yang meragut nyawa abah & anis...sebenarnya kami dalam perjalanan ke Trengganu untuk menghantar adikku balik mengajar di sana..di samping bercuti...kami konvoi 2 buah kereta...1 kereta yang dipandu oleh aku & satu lagi yang dipandu oleh adikku...

11am
kami bersiap utk bergerak...kebetulan pagi tu ada kenduri di kampung...abah ke tempat kenduri..suakan diri sebab x dapat nak join kerana agenda kami ni...sempat dia berjumpa dgn kwn2nya sebelum pemergiannya...kami yg dirumah menyiapkan barang2 & bekalan dlm perjalanan...aku lak sibuk mandi & siapkan anis...terbayang2 kelincahannya...(caq miss u anis) +- kul 11 kami gerak...1 kereta dipandu oleh aku yg dinaiki oleh aku, adik perempuan aku yg bertugas di Trengganu & tikah (sepupu aku)...1 lagi kereta dipandu oleh adik perempuan aku yg dinaiki oleh abah, mak, hakim & anis (anak buah aku)...perjalanan kami berjalan lancar...

1pm
kami berhenti kat hentian antara pekan Baling ke Gerik..(x igt apa nama hentian tu) kami makan tengahari kat situ...berselera kami makan...sementara family aku makan aku jaga anis..suapkan anis makan..berselera dia...tapi x sangka itu suapan terakhir caq utk anis...:-(... aku masih igt..dari Tg Malim aku bawa buah pulasan yg kebetulan musimnya ke kg..& kami bawa skali sebagai bekalan..kemain abah makan..puas tengok...lepas selesai makan..kebetulan dah masuk waktu Zohor...abah tinggalkan kami...g bilik air & solat ...kami kemaskan barang2 sementara menunggu abah..dah ready semua kami tukar driver...kalau tadi aku drive..turn adik aku lak...pastu kereta 1 lgi mula adik ku bawa tukar abah lak bawa...baru lepas makan..smua segar2..bersemangat untuk meneruskan perjalanan...wajah abah ceria...bersih...& sudah semestinya masih ada wuduk lagi sebab dia baru saja menunaikan solat Zohor...perjalanan diteruskan +- dlm kul 2pm...

2.20pm
abah drive depan aku follow dari belakang...jarak kami x jauh..nampak kereta abah di depan...melalui sebuah kg..(x igt nama kg tu) jalan lurus je...skelip mata aku terlihat ada sebuah pertembungan kereta di hadapan...YA ALLAH...kereta yg dipandu abah rupanya....adik aku yg tengah drive pun terkejut..pas kereta kami berhenti..terus aku berlari ke kereta abah sambil menjerit...kereta yg dinaiki mak & abah dah terpusing & pintu bahagian belakang terbuka...adik aku & anis tercampak keluar kereta jatuh ke dalam longkang...Hakim terpelanting atas dashboard belakang..abah tersepit dgn stereng..mak lak terkulai di bahagian penumpang..syukur mak & abah pakai tali pinggang kaledar...kalau tak maunya tercampak gak...aku x thu mana satu nk tolong..org2 kg dah mula keluar utk menolong...aku tgk je diaorg keluarkan familyku...mak dikeluarkan..terus aku sambut & terbaring di atas ribaku di tepi jalan..yg lain aku dah x tau camne..aku cuma dgn mak je...

ada seorang makhluk Allah yg baik hati menumpang kami untuk dibawa ke hospitak Gerik yg jauhkan +- 13km dari tempat kejadian...ambulan x sampai2 lgi...aku rasa p cik yg menumpangkan kami tu baru balik dari kebun...mak diangkat masuk ke bahagian belakang kereta...sementara aku meriba kepalanya...mak antara sedar x sedar...cakap merapu...sesekali terbatuk darah...syukur Alhamdulillah ALLAH bagi kekutan utk aku pada saat ini...kalau sebelum ni aku memang x boleh tgk darah...tapi dalam keadaan cmni aku ade kekuatan...darah mak dah berlumuran di pakaianku...pak cik yg bawa kami ni x henti2 menyuruh aku melayan mak bercakap...dia cakap jangan bagi mak tido takut ape-ape yang tak dijangka...13km...aku rasa jauh sangat....asyik aku tanye pak cik tu..."jauh lagi ke hospital tu"...

3pm
bila dah sampai ke bahagian kecemasan..lega rasanya..selepas mak aku disambut oleh petugas hospital...aku ikut masuk mencari ahli keluargaku yg lain...xde lagi yang sampai kecuali anis....aku dibawa ke sebuah bilik yg tempatkan anis....anis mcm tido je...tapi aku dimaklumkan bahawa anis dah xde...YA ALLAH...aku dah kehilangan anakku...aku angkat anis...aku peluk anis....aku cium anis...ANIS DAH TINGGALKAN CAQ...ANIS DAH TINGGALKAN IBU...ANIS DAH TINGGALKAN MAKTOK...ANIS DAH PERGI TINGGALKAN SMUA...

puas aku dgn anis...aku kuar dari bilik tu...aku kena kuat...ramai lagi yg perlukan aku...dari luar aku nampak abah dah sampai....adik pun dah sampai...hakim pun sama...di bilik kecemasan tu penuh dengan ahli keluargaku...aku dapatkan abah...seluruh badan abah berlumuran darah..abah masih sedar...dia mengiyekan ape yg aku cakap..x henti2 bibir abah mengucapkan ALLAH..ALLAH..ALLAH...petugas merawat abah...

aku dapatkan adikku...parah adik aku...bahagian mulutnya cedera teruk..dia x blh cakap...melalui isyarat tangannya aku tahu dia perlu utk komunikasi...& aku dapatkan pen & kertas sebagai perantaraan kami....setiap ape yang dia nak cakap..dia tulis & aku sebagai translator...aku dimaklumkan kaki kanannya patah..ape daya aku..hanye menyabarkan je...semasa petugas merawat adik...

aku dapatkan mak...mak dah sedar..x lagi cakap merapu2 macam dalam kereta...dia bertanyakan ahli keluarga yg lain....aku hanya menyatakan semuanya selamat...mak pun dah tenang terbaring di bilik....doktor hari tu cuma seorang saje..yelah pun kan cuti Krismas..kelam kabut gak dia dgn mangsa yg ramai tu...

ada sorang lagi...Hakim...juga di atas stercher..menangis...iyelah mesti dia pun masih terkejut & trauma dengan kejadian tu...syukur dia xde ape2..cuma ade calar2 sikit...aku menenangkan Hakim...baru teringat aku perlu bagitau sal kejadian ni kat keluarga yg lain...aku call adik aku yg kat KL (ibu hakim) tapi aku x cakap dgn dia aku minta paskan pada adik ipar aku (abah hakim)..aku tahu adik aku xkan dapat terima berita ni..so aku khabarkan pada adik ipar aku berkenaan kejadian ni...lelaki punya kekuatan yg lebih berbanding perempuan...perkara 1st yg ditanya ialah anaknya..HAKIM...aku faham ibu bapa mana yg x risau bila anaknya juga terlibat sama...aku juga call ke kampung memaklumkan bencana yg menimpa keluargaku....juga kawanku..SITI HASMAH...cuma no dia yg aku ingat...ringan skit ble dapat luahkan ....

dalam masa tu ada seorang Sarjan dari Balai Polis Gerik dapatkan aku & bertanyakan berkenaan kejadian tu..dia ingatkan aku juga terlibat sama...sebab dengan keadaan aku yg berlumuran darah tu...aku macam hilang arah..xde sape keluarga terdekat aku ...sarjan tu aku panggil Pak Cik Zul..dah lupa lak aku dia tu pegawai polis...dah x tau ape dah masa tu...dia banyak menyabarkan aku...ade sikit kekuatan...aku menceritakan kejadian serba sedikit sambil menangis & keadaan diriku yg mengigil ketakutan...ade juga seorang lagi yg interview aku..wartawan ...aku citer serba sedikit....

4pm
selesai semua urusan tu...aku kembali ke bilik kecemasan semula mendapatkan ahli keluargaku...abah & adikku perlu dihantar ke Hospital Taiping sebab kecederaannya agak parah...aku setuju saja..ape lagi yg termampu kalau memang itu yg diperlukan...adikku asyik tanyakan anaknya..aku cuma menyatakan smua ok..x sampai hati aku nak nyatakan yg betul...

5pm
abah lak semakin lemah..mungkin kecederaan yg dialaminya..lagipun abah ada skit jantung..aku pun x tahu cmne..cuma adik yg cedera tu minta doktor situ bagi bantuan pernafasan untuk abah..mungkin risaukan tekanan jantung abah..serius aku memang x tau bab2 ni...kalau sebelum ni abah bersuara gak..bla aku mendapatkannya..tapi kini abah dah diam...doktor dah kelam kabut...kami dah diminta jauh dari abah..petugas memberikan bantuan apa yg patut...tapi Tuhan lebih menyayangi abah...abah dijemput utk mengadapNYA...ajal abah dah sampai..INNALILLAHHIWAINNAILAHIROJIUN...DARIPADA ALLAH KITA DATANG KEPADA ALLAH JUALAH KITA KEMBALI...terduduk aku mendapat berita yg disampaikan oleh doktor...aku jadi blank sekejap...doktor tu peluk aku...dia suruh aku redha dengan semua ketentuan ni...dia cakap aku kena kuat sebab aku kekuatan utk mak & adik aku yg masih ada...yg masih cedera...yg masih memerlukan aku...aku menangis..menangis & terus menangis...abah disorong masuk ke sebuah bilik...masa tu belum ada sesiapa ahli keluargaku yg sampai...

puas menangis aku dpat kekuatan..aku kena kuat...aku bangun berdiri..trus pg tgok mak...tapi aku x bagitau keadaan sebenarnye... mak ada darah tinggi ...aku takut mak terkejut..aku xnak kehilangan mak...biarlah secara perlahan2 mak tahu...abah dah meninggalkan kami...tapi aku masih ada mak...mak memerlukan aku....dah ade sedara & org2 yg mengenali abah yg tinggal tidak jauh dari gerik sampai...berita tentang abah perlu dikhabarkan pada mak...tapi aku xde kekuatan..aku minta doktor tolong sampaikan...tapi doktor tu nak aku ade bersama saat berita tu dikhabarkan pada mak...ye tabahnya mak...mak tenang menerima beritu tau...aku yg beriye menangis...aku peluk mak...mak menyabarkan aku...cuma mak minta dia nk tengok abah....abah disorong ke dalam bilik yang menempatkan mak..mak x boleh bangun ...dia cuma pandang muka abah & meraupkan wajah abah...& cuma sepatah perkataan yg terkeluar dari bibir mak..."ABANG"...(panggilan mak pada abah selama hayat abah)...aku yg melihat x dapat menahan air mata dari mengalir...abah dibawa keluar & aku menangis semahunya sambil memeluk mak....

adik aku yg cedera parah terpaksa dibawa ke Taiping...abah yg meninggal disebelahnya sekejap tadi hanya mampu dilihat..dia x mampu untuk bangun & sentuh abah pun...nk buat cmne keadaan dirinya yg hanya mampu terlantar...aku tahu mesti dalam hatinya...apalah gunanya dia sebgai seorang doktor bila x mamu berbuat ape2...tapi aku tahu dia kuat...itu jiwa seorang doktor...KAK TEH kena kuat...sebelum dibawa ke Taiping..dia berkali2 tanya anaknya..YA ALLAH macam mana aku nk bgtau yg anaknya dah xde...aku xde kekuatan...x terkeluar dari mulutku utk nyatakannya...skali lagi aku meminta doktor tu sampaikan...diaorg berinteraksi sesama doktor...setiap apa yg dinyatakn doktor tu..adikku cuma menganggukkn kepala..menandakan dia menerima seadanya apa yang telah terjadi...cuma dia minta sebelum dia dihantar ke Taiping..dia nk melihat ankknya...aku mengambil anis dari dalam bilik & dibawa ke ibunya..sedapat sje anak dalam pangkuannya..dia memeluk & mencium anaknya bertalu2 sambil menyebut...ANAK IBU...ANAK IBU..ANAK IBU...sambil menangis...hancur hati aku melihat situasi ni...dia kehilangan satu2nya anak & abah yg tersayang...

7pm
keluarga dah semakin ramai yang datang..kwanku SITI pn ada..terima kasih smua..sekurang2nya kehadiran korang membuatkan aku rasa lege..x lagi terase kesorangan...tapi aku sedih dengan Pak Ngah..dia paling terakhir sampai..sedangkan dia satu2nya adik abahku..yg boleh membuat segala keputusan..lebih menghancurkan hatiku bila dalam perjalanan ke hospital dia boleh singgah makan kenduri dulu...tahlah mungkin baginya xde bende bab2 sakit mati ni..terserahlah...adikku dah selamat dibawa ambulan ke Hospital Taiping ditemani adik sorang lagi & bakal adik ipar aku ...sekarang urusan untuk hantar mak aku ke Hospital Alor Setar...aku menunggu P Ngah untuk keputusan urusan jenazah..tapi mana dia..last2 sedara lain memutuskan hospital yg uruskan semua..abah & anis dimandi, dikapan & disembahyangkan di hospital terdekat...kemudian baru urusan penghantaran ke kampung dilakukan...aku ke masjid untuk urusan abah & anis...yg lain aku tinggalkan pada keluarga yg tinggal...

+-7pm
di masjid..dah ada orang yg menunggu untuk urusan mandi mayat...aku diminta oleh org yg ditugaskan untuk menolong dia mandikan anis..."anis...kalau pagi tadi caq mandikan anis dengan kelincahan anis...petang ni caq mandikan anis lagi...tapi kali ni anis kaku..x bergerak mcm pgi tadi ...aku sedarkan anakku dah tiada...anis ...Syurga tempatmu sayang..kau suci sesucinya...bahagialah kau di sna...AMIN.."siap mandikan anis..lalu dibwa naik ke masjid..untuk dikapankan..."anis...pagi tadi caq siapkan anis berpakaian cantik sambil melayan keletah..petang ni caq siapkan juga anis yg terbaring kaku dengan pakaian putih bersih.." pertama kali dalam hidup aku memandi & mengkapan mayat...xde skit pun rase takut..seolah apa yg aku buat tu menyiapkan anakku..mandikan..siapkan & tidokan..."anis..caq rindu anis...kalau anis ada tahun depan anis akan mula bersekolah darjah 1..sama mcm kakak nurin..."

+-8pm
abah & anis disembahyangkan sekali oleh orang2 di masjid Gerik & kaum keluarga yang datang...aku redha..aku dah xde lagi air mata untuk menangis...selesai sembahyang jenazah..urusan menunggu kenderaan untuk dihantar ke kampung...abah naik kereta jenazah..x ingat sapa yg menemankan...anis lak dgn aku menaiki van Pak Ngah..2 van konvoi membawa jenazah & diringi oleh kereta mak cikku...perjalanan agak perlahan..mungkin menghormati mayat..sepanjang malam gelap tu aku memeluk anis yg telah siap dikapankan..x terase penat & lapar pun walaupun last aku makan tu pkul 1pm bersama abah...langsung x mengantuk sikit pun..tanganku x lepas dari memegang anis..risau jika Pak Ngah brek..nanti menggelongsor...
sabarlah x lama lgi kita akan sampai rumah kita...

No comments:

Post a Comment