Daisypath Anniversary tickers

Sunday, December 26, 2010

26 DISEMBER

AL-FATIHAH UNTUK ABAH & ANIS

+-2am
kami selamat sampai ke rumahku...terang benderang & ramai orang yg menunggu kami..walaupun masa tu lebih kurang pukul 2 pagi..waktu tido yg tengah nyenyak...sewaktu van berhenti di laman rumah..ssanak saudara & org2 kampung memenuhi laman...diaorg semua ke van jenazah..mungkin x menyangka van Pak Ngah juga ada 1 lagi jenazah anakku...aku dukung anis turun dari van..terus menghala ke rumah...di hadapan pintu rumah..ada org yang menyambut jenazah anis...& di saat anis lepas ke tangan diaorg..aku terjelepok lembik ke lantai...YA ALLAH..kenapa aku jadi lemah camni..mana kekuatan aku yg tadi...aku antara sedar dgn x...aku dipimpin masuk ke rumah...aku meracau2...sedar2 aku ditenangkan oleh sedara mara aku...orang ramai memenuhi rumahku..lepas berehat...mandi..igt nk tido..tapi x dapat..aku ambik wuduk...terus ke ruang tamu rumah....2 jasad terbaring kaku diselimuti kain putih...aku duduk di sisi keduanya..& aku sedekahkan AL-FATIHAH & YASSIN...selesai membaca Yassin..aku rasa tenang..

x putus orang datang...& aku adalah peneman setia di sisi anak & abah yg membuka tutup kain yg menutup muka diaorg utk melihat arwah untuk kali terakhir...seluruh rumahku bergema dengan bacaan A-Quran...mak terbaring di ruang tengah....mak sepatutnya dimasukkan ke Hospital Alor Setar...tapi atas jasa Pak Long sebagai Pengarah Hospital Alor Setar..mak dibenarkan balik ke rumah utk tengok urusan kali terakhir untuk abah & anis...

+-10am
urusan untuk dibawa jenazah ke tanah perkuburan...saat terakhir kami dgn abah & anis...kucupan terakhir yg kami dapat berikan untuk anis & abah...mak terpaksa diseret dengan tilam untuk ke depan bertemu suami & cucunya...mak x boleh bangun...kemudian kami anak2 yang berjumpa abah & anis untuk kali terakhir...smua anak2 ada..kecuali Kak Teh...Kak Teh di Hospital Taiping..kecederaannya menyebabkan pihak Hospital tidak mahu mengambil risiko untuk membenarkan dia dibawa keluar dari hospital...xpelah Kak Teh...kakak dah menguruskan yang terbaik untuk anak anis...iye..sape yg tidak sedih bila x dapat melihat anak & abah untuk kali terakhir...dah tertulis camtu & kita kena terimanya...

muka abah & anis dah ditutup dengan kain kapan...xde lagi wajah2 tu yg dapat kami tatap selepas ni..kami sedih..& kami redha dengan ketentuanMU YA ALLAH...moga amanlah mereka di sana...abah & anis dimasukkan ke dalam keranda...beratnya hati aku untuk melihat abah & anis dibawa pergi...keluarnya abah & anis dari rumah ni tak akan kembali lagi...saat abah & anis diusung keluar...air mata mengiringi pemergian mereka..aku terpaku di tepi pintu...aku memandang sehingga hilang dimata...& skali lagi aku jatuh terjelepok...aku x kuat...aku x daya...aku lemah...setelah melihat pemergian insan tersayang tu..aku x mengikut ke tanah perkuburan..aku x kuat untuk melihat anis & abah ditimbusi tanah...cukuplah aku melepaskan diaorg diusung pergi..

puas juga aku menenangkan hati sendiri...aku kena terima...."anis..caq rindu anis..mujur ada kakak nurin pengganti untuk caq peluk..kalau dulu caq peluk kri & kanan..kini..hanya kakak nurin sorang saja yg tinggal...caq dah kehilangan sorang anak..""abah ..pemergian abah xde galang gantinya...kami kehilangan tempat bergantung...kami x puas lagi untuk bersama abah...kami masih memerlukan seorang abah yg sebaik abah...setabah abah..." tapi kami redha..Dia lebih menyayangi abah...anak...AL-FATIHAH ...

malamnya diadakan tahlil untuk arwah..ramai yg datang..penuh rumah...aku pun x igt keadaan cmne...mungkin letih seharian & semalaman kelmarin..

rupanya tarikh ni gak merupakan kejadian Tsunami...patutlah org2 yg mengaji atas rumah terasa rumah cam bergoyang...pastu mak yg terbaring rasa bergegar...kami yg sbuk & berjalan2 ni x terase ppe pun. apa pun semua yang terjadi adalah kekuasaanNYA...

SESUNGGUHNYA SEPANJANG ENTRY AKU NI..X HENTI2 AIR MATA AKU MENGALIR...MASIH SEGAR TERBAYANG SEGALANYA BIARPUN SUDAH 6 TAHUN BERLALU...SELAMA MANAPUN AKU XKAN PERNAH LUPAKAN MEMORI INI..SEMUANYA DALAM KENANGAN...

No comments:

Post a Comment