Daisypath Anniversary tickers

Sunday, November 13, 2011

PAK NGAH MENINGGAL

9 NOVEMBER 2011..JAM 6.00PM

memang berita ni sungguh mengejutkan...pak ngah sihat..xde sakit pape..tetibe dapat call dari kg...mengatakan pak ngah meninggal..baru je pagi raya haji ritu kami bersalam dgn p ngah...so kami decide...nak balik sebiji kereta je..tunggu k cik & adik mat dari KL singgah ambik...+- kul 11 diaorg smpai TM...trs grak...x henti mana2...dlm perjalanan..+- dlm kul 12.30 teringat2 dlam masa yg sama 7 tahun lepas...p ngah drive van bawa aku & arwah anis dari Gerik balk ke kampung...& detik yg sama...kami drive ke kampung utk tgk pak ngah...dlm kul 4am smpai kg...terus ke rmh mak...tidokan anak2..kebetulan adik yg dr tgnu pn bru sampai...tido sekejap..dlm 2 jam...

kul 6am bgn..sbuh..kami dh siap nak ke rumah p ngah...mak & k teh tido rmh p ngah...mak n k teh balik..ganti aku & k cik lak ke sna...anak2 tglkan dgn k tam & k teh uruskan bila dah bangun nanti...

sampai rmh p ngah..trs g salam tok..nangis tok...pastu br g tgk arwah...Ya Allah sedihnya..sebak aku...kami dah kehilangan p ngah...cam x cya..tibe2...sekarang tok dah kehilangan semua anak2nya..yg ada dgn tok sekarang menantu & cucu, cicitnya sja...awal pagi masih blum ada org...aku sempat sedekah 3x Yassin untuk arwah pak ngah...sementara org lain bz...aku tunggu di tepi jenazah...rse cam aku duduk menemankan arwah abah dulu...

ramai gak sedare2 & kenalan p ngah yg dtg ziarah...dlm kul 9.30am...org dah sibuk utk mandikan jenazah...sebelum p ngah diusung untuk dimandikan...tok datang tepi katil tmpt p ngah ditempatkan...dia raut muka p ngah...dia cium muka p ngah...aku memang menangis ketika tu...smbil mengurut belakang tok...menenangkan tok...aku tahu tok sedih...dia dah kehilangan semua anak2 nya...tapi dia redha...xpe tok...tok masih ada cucu cicit..walaupun dah kehilangan semua anak2...

kul 10 siap dikapankan...semua anak cucu tgk org kapankan p ngah...dulu aku x smpat tgk org kapankan abah...sebab aku sibuk tolong kapankan anis...kini aku tgk p ngah dikapankan sampai ke akhirnya dimasukkan ke dlm keranda...kami anak2 sedara semua sempat taburkan serbuk cendana di kain putih p ngah...akhirnya p ngah dibawa ke masjid disembahyangkan & dikebumikan...

dah selesai urusan org meninggal...tinggal kami yg perlu meneruskan perjuangan ...mak x sihat..mungkin keletihan sebab semalaman tak tido...aku bawa mak ke rumah chik...bg makan ubat & bagi mak rehat & tido...Alhamdulillah...segar skit lepas mak bangun tu...k cik dah blik Kl ptg tu....k tam lak blik mlm tu...aku korbankan cuti aku...aku x smapi hati nk tinggalkan mak...mak x sihat...lagipun xpelah aku tolong keluarga m ngah untuk tahlil...smpai tahlil mlm ke tiga...aku tmpang cousin aku blk sbtu malam...lepas urusan fidyah...

12.30am kami grk dr AS...smpai TM dlm kul 3.30am...trs tido..letih sgt2...mujurlah keseokannya ahad...masih cuti..makanya bolehlah aku berehat seharian tu...

No comments:

Post a Comment