Daisypath Anniversary tickers

Sunday, February 20, 2011

KG ORG ASLI

Menteri Perusahaan Perladangan & Komoditi pun dah datang ke kg. ni...

TQ yati bawa aku melawat kg ko...yg membolehkan aku memenuhi entry blog aku...

lagi bangsal tempat melepak...kalau dulu cmnilah lbh kurang rumah mereka..yg berdindingkan buluh..sekarang dh xde dah...kalau nk cri rumah tradisi tu...jalan nak ke Cameron ade...

keunikan ampaian mereka...ampaian buluh...

tengok diaorg pakai waja tu..jgn buat main tau..dah kaya dah mereka sekarang ni...

tengok deretan rumah2 di perkampungan org asli ni..kemas tersusun...la..cmne lak anjing sekor ni interframe lak...

anak2 yg baru sudah mandi di sungai...


adik Yati..

Pn. Sri Yati yg melawat kawasan..

baldi2 yg kat belakang tu menunjukkan tempat penduduk sini membasuh pakaian...duta sg kg. chinggung ke ni...

jernih kan airnya...

memang x tahan daulat aku bile tgk sungai ni....rse nak terjun je...


amoi kg chinggung..opps..bukan amoi lg..nyonya..gurau ye T..

berteduh sekejab di bangsal...nyamannya dgn deruan air sungai di bawah...

kumpulan anak2 yg bermain...

bangsal tempat berehat di tepian sungai...

masih dikelilingi pkok2 yang menghijau...

ni dlm rumah...hijau kuning tu...

nilah rumah skrg..cntik kan...ade astro lagi tu...

masih ade lagi rumah2 lame...

gerbang masuk ke kg tersebut...

jalan masuk dalam kebun sawit..

signboard di simpang masuk...

tetibe je ahad ritu kawan aku ajak masuk kg org asli...ok no hal..aku boleh ke mane aje...nak lak tmpt2 yg cmtu..bukan smua org boleh g pun...lg pn boleh buat bahan utk blog aku..hehehe...sebenarnya kwn aku ni adalah org asli mix..cmpuran cina (bapanya) + asli (emaknya) = cili (cina asli) & rupenye lebih kepada bapanya..cam amoi la...pastu dia kawin lak dengan org melayu dapat anak jadilah 'ciliyu' (cina + asli + melayu)..sori T aku cipta gabungan nama ko...oo lupa nama kwn aku ni yati..dlu sme2 kje dgn aku..tapi sekarang dah lepas ke KL dah..dh jadi org bandar...tp dia tetap org TM...budak ni gile2 skit...oklh..aku x kisah...mana2 pun aku kawan je...

sebenarnya masih ramai lagi family dia dlm kg asli tu...adik, abg, kakak & sedare mare dia...mak ayah dia dah meninggal...memang dia pun kerap masuk kg dia...& pernah skali aku ikut dia msuk dolu2..memang kg tu agak daif..cam pandangan kita kt kg2 org asli lain yg pernah kita tgk..dgn rmh2 kayu...tapi kali ni aku masuk memang terkejut..org2 asli ni dah tinggal dalam rumah yg cukup sempurna...rumah teres sebiji2 3 bilik...cantik...kalau bagi kat aku sebiji camtu pun aku suka...aku tertarik dgn design rumah yg sederhana cmtu... kalau dulu org2 asli cuma jalan kaki, naik basikal & mtor buruk je...sekarang jgn x cye ramai yg pakai kereta uu...waja, wira ext...org asli skrg dah kaya tau...

tapi yg menarik mereka masih lagi mengamalkan tradisi lama..dgn mandi & membasuh di sungai...best sungai kt hjung kg tu..bersih je..nyaris2 aku nk terjun mndi..hehehe...apa pun jom layan pic2 aku kat sne...

No comments:

Post a Comment