Daisypath Anniversary tickers

Monday, July 18, 2011

BUAH-BUAHAN TEMPATAN

aku suka sangat buah2an tempatan...


pokok yg menghasilkan buah yg enak...

belum masa utk dinikmati...putik lagi...

nenas madu...manis sgat...


pokok yg kena tanam sepasang...kalau satu..xde la nampak hasilnya...nampak buah yg telah masak & bunga yg bakal menghasilkan buah yg sedap...

hijau..masih putik...

dah merah & boleh dipetik...

setiap ranting yg penuh dengan buah2nya...

fresh dari ladang..petik terus makan...mmm sedapnya...

masih dipohon yg menunggu masa untuk gugur...




durian


mata kucing
manggis

rambutan

buah naga

ala...di utara sekarang ni musim buah...durian, rambutan, manggis & pelbagai jenis buah-buahan tempatan semua ada..sedihnya x dapat balik kg merasai suasana buah2 yg bersepah2 dijual di sana..macam x pernah makan pun buah2an tu...tapi saje seronok nak merasai suasana sebenarnya...bulan april/mei dulu kat sini..dh puas pun aku makan durian ...tapi buah-buahan tempatan ni mananya puas makan...kena lak yg fresh2..terbaik dari ladang'...aku suka balik kg..segalanya ada di kampung...pokok2 buah2an tu sebenarnya kat kg arwah tok aku..yg kini menjadi rumah mak cik aku...tapi stiap kali blik kg...aku mesti akan ke sana jgk sebab itu lah tanah tumah darahku...aku dilahirkan di situ....aku suka persekitaran di sana ...dgn sawah padi...pelbagai jenis pokok buah2 ...

walaupun aku kat sini...tapi dapat gak merasa...coz baru ni cousin aku balik kg & hntar buah2an tu...wahhh..enak nikmat rasanya...apa pun jom layan pic buah2an ni...semasa aku balik kg ritu & yg cousin aku bg...ala saje2 syok2 ambik pic...layan je...

No comments:

Post a Comment