Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, August 3, 2010

GUILIN...3rd day

jln2 di bandar Guilin...lbh krg cm bkt bintang...

pnt mngembara dlm gua...kmi trs dibwa utk dinner...ni kt restoran tu la...

muka yg pnt & ltih memanjat gua...tp nk gak brgmbar...

sbenarnyapic ni seolah2 pyung yg ditutup..

masih lgi pmndagan cntik dlm gua tersebut..

sebenarnya batu ni berkilat2..seolah2 cm ada butir2 berlian...sgt cntik

gmbar ni berlatarkan air di bwhnya...so gmbr ni nmpk seolah2 ...2...cntik..

pemandangan dlm gua tu...unik...

pintu msuk ke gua tu..glap..

peta perjalanan masuk dlm gua tersbt...

kononya batu ni akn bgi kekayaan & kesihatan yg sihat pd org yg memegangnya...kepercyaan diaorg..

Jalan masuk utk ke gua..dh kne pnjat tangga..tinggi gak....tu bru kt luar...

perasan x...gnung ni ble tgk btul2 cm bulan sabit di tgh2 bulatan tu...tu sbb dia dipgil The Moon Hill...

kwn2 yg msih blm mnukar pakaian...gmbr yg berlatarkan rakit dl dlm sg...

org2 cina xde lak nk brpakaian tu..so diaorg tmpg brgambr la dgn kmi ...

4 org puteri cina brgmbar...

ambik pluang ambik gmbr sbyk mgkn..bkn sng nk pakai pkaian tu...

fotographer tu sruh buat cmtu...ikut jelh...

selain berpakaian tradisionalni...yg pnting view gung kt blkg tu...

lwaknya pic ni...xpelh sbgai kenangan...

tgklh spa yg pakainya...hahahaha...

pakaian tradisional...ada bermcm warna & design...ikut saiz...pilih yg mna ska...

kuda putih...nk tunggang ni kenalah byar...brgambar jelah...

kt belakang tu pokok yg berusia beratus tahun..

Penjaja yg menjual souvenir di hadapan hotel..unik kn kedai berbasikal ni...

Hari ke 3 kmi meneruskan lwtn..check out dr hotel di Yangshao ..sementara menunggu bas...dpn hotel ada penjaja menjual souvenir dgn basikal...agak murah drpd brgn kt west street..lgpun blh tawar menawar...kemudian kami dibawa ke kwsn tasik/sg.. mgkn slh stu kwsn tmpuan pelancong gak kot...kt situ ada pokok yg berusia beratus thn...pstu...rakit2...kt situ gak ada sesi mengambil gambr dgn pakaian2 cina...1 kping siap laminate - 100yuen=rm5...ok la utk kenangan...so kmi pn ambik peluang sesi bergambar pakaian ala2 cina...malu gak..tp x kshlah bkn org pdli pn...jnji ada kenangan...mase cme 1 jam kt situ..x smpt nk mlwt sgt coz sbuk brgmbr...

pastu kami singgah tmpt yg dinamakan The Moon Hill...sbnrnya tmpt tu utk tgk gnung yg seperti bulan sabit...emm...cntik la..pmndgn unik yg x dpt kte tgk kt tmpt kita...aku x trun pn..just snp pic dr dlm bas je....

perjalanan diteruskan utk mlwt gua....smpai di sna kmi dibawa dgn pemnadu arah...& kami diigtkn agar berjln dlm 1 kmpln tkut tersesat dlm gua berkenaan...pegembaraan dlm gua yg agak mencabar...sbb +-1-2 jam dlm gua tu...byk pnjat anak tangga...agak memenatkan....tpi pemandangan yg terlalu cntik dlm gua tersebut ...mbuatkan letih kmi terubat...

kemudian kami dibawa utk lunch..& ke tmpt pngeluar & jualan mutiara...sygnya kt situ kami x dbnarkan gnakan kamrea...so xdelah gmbr..kt stu kmi ditunjukkn mutiara asli yg bru dkeluarkan dr tiram...1st time tgk..agak teruja..igtkan dlm tiram tu cuma ada 1 bji mtiara je...rpanya tiram yg ditujukkn pd kami yg berusia 4 thn..terdpt -+30 bji mtiara di dlmnya..pelbagai warna & saiz..so dptlah kt kami srg sebiji hadiah dr situ...kbtln the big bos kilang tu ada khabar g,bira...dia bru dpt bby boy...so ritu dia bg present kt kami...srg sbntuk cincin perak btu prmta mrah...pstu ritu kmi blh mbli brgn kt situ dgn diskaun spruh harga...rmai jga antra kmi yg mbeli..

kami jga dibawa ke kilang sutera...cmne sutera dibuat ..dr prses awl...dr ulat..strusnya smpai jd kain...mmg lmbut sgt..tp hrganya pn blh thn la...stkt tgk je la kmi...x mmpu nk mblinya...kmdian pusing2 bndar guilin smntra blik htel....msa yg agak sgkat x smpt utk kmi utk shping..lgpn x byk sgt cm kt west street....check in htel ...tmat lwtn utk hari ke 3.

No comments:

Post a Comment